W odpowiedź na artykuł o muzyce tango nuevo i neo tango Anny Kossak.
Dziękuję
za ten tekst, zrobi dużo dobrego. Chciałabym ze swojej strony dopełnić
kwestię definicji rodzajów tańca. Może mój krótki tekścik pomoże się
lepiej odnajdywać na zawiłej tangowej scenie.
Tango milonguero, salon i nuevo określa TECHNIKĘ taneczną,
nie estetykę czy rodzaje ruchu. W tej chwili największe gwiazdy
milonguero czy salonu wykonują volea, gancha, volcady i colgady
(pooglądajcie dowolny pokaz gwiazdy, którą uważacie za milonguero czy
salon i zbadajcie sprawę naocznie), więc nie można już twierdzić, że to figury
definiują rodzaj techniki. Działa to również w drugą stronę.
Przedstawiciele tango nuevo tańczą w bliskim kontakcie i apilado, a
partnerki niekoniecznie machają nogami jak akrobatki.
Każdy
z tych rodzajów tanga, ma inną FILOZOFIĘ ruchu, kontaktu, technikę kroku
i obrotu. Czym jest tango nuevo? Tak jak mówi wikipedia to ruch,
stanowiący odpowiedź na tango sceniczne i prawie nieistniejącego wtedy tango
społeczne/użytkowe. Trzech mistrzów - Naveira, Salas i później Chicho postanowili
wspólnie stworzyć technikę prowadzenia, która przywróci tangu improwizowany charakter.
Za pomocą sygnałów z centrum jakie wysyłał partner, partnerka miała
zacząć wykonywać wszelkie istniejące ruchu tangowe, nawet takie, jakie do
tej pory wykonywane były tylko w choreografiach. Mówiąc prościej,
stworzyli technikę prowadzenia w ogóle, tak jak ją dzisiaj rozumiemy. Ta technika zrewolucjonizowała i
ożywiła tango społeczne i z czasem zaczęła rozgałęziać się na różne tecchniki i style estetyczne nazywane od kilku lat tango milonguero
czy tango de salon. Każda z tych technik charakteryzuje się dziś tym, że
ruch prowadzony jest z centrum, natomiast różnie definiuje się w jakiej
części ciała to centrum się znajduje (w miednicy, brzuchu, splocie
słonecznym).
Co jest charakterystyczne dla tango nuevo skoro nie objęcie czy figury?
1.
Jest to to bardzo ortodoksyjne przestrzeganie zasady, że nie istnieje
żadna umowność w prowadzeniu czy podążaniu. W nuevo partnerka nie może
pchać partnera w giro żeby nadać mu energię, czy zrobić gancha ponieważ
partner ugiął nogę. Tutaj partner sam kreuję energię do obrotu w
giro plus projekcję dla partnerki. Tutaj gancho wykonywane jest z pełną
bezwładnością nogi partnerki, którą w ruch wprowadził partner swoim
ciałem.
2. Charakterystyczne jest myślenie o przepływie
energii między partnerami, a dokładnie o utrzymaniu ciągłości
energetycznej w ruchach i nawet całych frazach. Wynikiem tego jest ruch
bardziej rezonujący niż w innych stylach.
3. Przekłada
się to również na filozofię objęcia. Żeby rezonans nie był urywany tylko płynnie trwał przez całe długie frazy, tancerze potrzebują bardzo dużego rozluźnienia i ruchomości w plecach i obręczy barkowej.
4. Skoro priorytetem jest ciągłość
energetyczna to nuevowcy będą swobodnie przechodzić od bliskiego do
dalekiego, utrzymując jego gęstość. Raz będą to wektory budujące gęstość do
siebie, raz od siebie (siła odśrodkowa). Siłę odśrodkową i gęstość "od
siebie" można zbudować odchodząc od siebie w sposób ledwie zauważalny.
Możecie to zaobserwować na przykład przy wariacjach z giro i enrosque w
tango escenario, a w tej chwili u większość maestros na świecie.
Po
cholerę ja to wszystko piszę. Bo męczy mnie stereotyp, że nuevo to
tango tańczone w pidżamach i klapkach, gdzie ludzie tańczą oddaleni od
siebie bez żadnego kontaktu. Tak naprawdę utrwalił się w głowach ESTETYCZNY stereotyp tanga z lat 2000-2010 gdzie wszyscy tańczyli
pogarbieni i brzydcy. Technika i estetyka tanga ewoluowała ale z jakiegoś
powodu stwierdzono, że tango nuevo pozostało takie samo.
Wiecie, czasami czuje od ludzi autentyczną pogardę, gdy mówią o tango nuevo. Pogardę tak silną, że nasi uczniowie sugerowali nam zmianę... nazwy szkoły. Oni też nie mają siły tłumaczyć znajomym na milongach, że to normalne tango. Że ucząc się tą techniką możesz tańczyć na międzynarodowych festiwal i milongach utrzymać się w rondzie i porozumieć się z osobami, które wyrastały w innych stylach.
Kiedyś zapytałam Tymoteusza, czy myślał o zmianie nazwy szkoły, tak dla świętego spokoju. Odpowiedział mi wtedy mniej więcej: "Nie mogę zmieniać swoich przekonań, i wieloletniego dorobku tylko dlatego, że zmieniła się moda. Ci, którzy nie mają wiary w to co robią, co sezon zmieniają nazwę na taką jak im wiatr zawieje. Boją się, że nie przyjdą ludzie i padnie im biznes.
A wiesz jak to jest z modą. Zawsze zatacza koła".
Agnieszka Stach
16.10.2017
Brawo Tymoteusz. Słusznie. Doświadczony nauczycie czy tancerz nie powinien ulegać chwilowym modom i zmieniać co chwilę zdania jak chorągiewka na wietrze kierunek. Twoje poglądy są słuszne i całkowicie uzasadnione. Pozdrawiam serdecznie. Jurek Czurak 😊. (55 lat doświadczenia tanecznego).
OdpowiedzUsuń